شاید تصورش برای خود لویاشتراوس هم مشکل بود. تصور اینکه ابتکار ساده او و دیویس طی 135 سال گذشته، گذار خود را در کشورهای مختلف جهان با موفقیت طی کند و مطرحترین پوشاک دنیا لقب گیرد.
«جین» در سال 1873 ابداع شد. لوی اشتراوس آلمانی تبار که پس از مهاجرت به آمریکا در 20 سالگی به یکی از تاجران موفق پارچه تبدیل شده بود، در آن سال تصمیم گرفت از پارچههای کتان قهوهای شسته شده و پارچههایی آبی با درصد تار و پود بیشتر در تهیه شلوارهایی که برای «زندگی» مناسب بودند بهره بگیرد. در همان آغازین سالهای تولید این البسه، شلوارهای قهوهای رنگ در گردونه رقابت باختند و به لباس کار تبدیل شدند اما بلوجینها یا همان شلوارهای آبیرنگ مسیر دیگری را طی کردند. خیاطی به نام «ژاکوب دیویس» که از شرکت اشتراوس به طور عمده پارچه میخرید متوجه شد که جیب این شلوارها به راحتی پاره میشوند. بنابراین تصمیم گرفت با استفاده از پرچهای فلزی در نقاط آسیبپذیر شلوارها، استحکام آنها را افزایش دهد. با استقبال مشتریان دیویس از این طرح، او تصمیم گرفت ایده خود را به ثبت برساند. اما حتی 68 دلار لازم برای انجام این کار را نیز در اختیار نداشت. دیویس در سال 1872 نامهای به اشتراوس نوشت و پیشنهاد کرد که حق امتیاز این ایده متعلق به هر دوی آنها باشد و وقتی در تاریخ 20 ماه هم سال 1873این دو نفر حق امتیازی به شماره 121/139 را در آمریکا به ثبت رساندند «بلوجین» متولد شد. پرطرفدارترین رنگ جین از همان آغاز راه، نیلی بود. این رنگ به دلیل تیرگی، دیرتر کثیف میشد و برای کار و زندگی مناسب به نظر میرسید. از دیگر مزایای این محصول که پارچههای آنها از منچستر میآمد و در سانفرانسیسکو تولید میشد قیمت باورنکردنی شلوارها بود. به این ترتیب خرید لباسهای 25/1 دلاری از شرکت اشتراوس به سرعت در میان جامعه رواج پیدا کرد. مهمترین و پرطرفدارترین بلوجین جهانی یعنی «لیوایس 501» در سال 1890 تولید شد، درست 3 سال قبل از آنکه حق امتیاز 20 ساله تولید این محصولات که در انحصار لوی اشتراوس بود به پایان برسد و دیگر تولیدکنندگان پوشاک نیز به کپیبرداری قانونی از ایده آنها بپردازند. شرکت اشتراوس نیز با توجه به اینکه مردم لغت (Levi's) را برای این محصولات به کار میبردند از همین کلمه به عنوان علامت تجاری بهره برد. لیوایس از آن سالها تاکنون راه خود را با موفقیت طی کرده است. مدلهای راسته و دمپاگشاد این کمپانی هنوز هم مورد توجه هستند اما حتی تولید شلوارهای 303 و 507 نیز نتوانست از محبوبیت 501 بکاهد. این شلوارها علاوه بر استقبال مردم عادی، مورد توجه کارگران مزارع و معادن طلا و گاوچرانها قرار گرفت و در جنگ جهانی دوم سربازان آمریکایی نیز با پوشیدن بلوجین مهر تاییدی بر پیشرفت روزافزون این محصول در تغییر ذائقه مخاطبان زدند. استفاده ستارگان سینما و تلویزیون همچون مارلون براندو و جیمز دین نیز راه را هموارتر کرد و با گسترش هیپیگری در آمریکا و جهان، «جین» به مد روز تبدیل شد. امروزه لیوایس در بیش از نیمی از کشورهای جهان تولید میشود و در تمامی کشورها دارای نمایندگی فروش است امامدل 501 که با الهام از حجم ماهیچههای نقاط مختلف پا تهیه میشود همچنان پرفروشترین و محبوبترین جین دنیاست. این شلوارها که از ناحیه ران تا زانو همچون شلوارهای راسته طراحی شدهاند در قسمت پایین شلوار جمعتر شده و از دمپایی نسبتا تنگ برخوردار میشوند. حتی تولید شلوارهای مخمل لیوایس در ایتالیا و بلژیک هم نتوانست جایگزین مناسبی برای 501 باشد. این روزها حتی در چین و هند هم شاهد تولید لیوایس 501 هستیم و این مد فراگیر جهانی که حتی رییس جمهورهای آمریکا نیز از آن استفاده میکنند، همچنان بیرقیب در ازدحام تبلیغات و تولیدات شرکت مختلف تولید بلوجین در جهان، مسیر موفقیت و محبوبیت را طی میکن