دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

لپ تاپ ضد ضربه Dell Latitude E6400 XFR 'مقاوم ترین در جهان'

شرکت دل لپ تاپ ضد ضربه جدید خود برای استفاده در شرایط سخت را E6400 XFR نامیده است. این لپ تاپ برای کار کردن در شرایط نظامی، کارهای اورژانسی، در خطوط مقدم و کلا هر کسی که دوست دارد لپ تاپش 13 خصوصیت ساخته های نظامی را داشته باشد، ساخته است.
کامپیوتر جدید دل قادر است سقوط از ارتفاع 1.2 متری را به صورت خاموش از هر زاویه ای به خوبی تحمل کند. در دماهای بالا و یا شدیدا سرد کار کند، در زیر آب و رطوبت و بخار دوش بگیرد و حتی در برابر انفجار مقاومت کند. 
شرکت دل گفته که در بدنه این لپ تاپ از ماده ویژه ای استفاده کرده که آن را �سیستم محافظ بالستیک� نامیده است. از این ماده در صنایع نظامی برای ساختن هواپیما و ... استفاده می شود. و این خصوصیت باعث شده که دل ادعا کند این کامپیوتر نسبت به تمام لپ تاپ های ضد ضربه موجود 25 درصد مقاوم تر باشد. 
نمایشگر 14.1 اینچی این لپ تاپ در مقابل نور مستقیم خورشید کاملا قابل استفاده است و با پردازشگر Core 2 Duo و وزن 3.8 کیلوگرم با قیمت اولیه 4299 دلار فروخته می شود. 
در ویدیوی کوتاه پایین می توانید شرایط زندگی سخت این لپ تاپ را ببینید. توصیه می کنم آن را از دست ندهید. 
منبع و اطلاعات بیشتر   
 

نخستین جراحی موفقانه شحم شکم در کابل

این نخستین بار است که عمل جراحی برای بیرون آوردن شحم شکم در افغانستان انجام می شود

یک جراح افغان برای نخستین بار در افغانستان توانسته جراحی شحم شکم را موفقانه انجام داده است.

این جراحی در یک بیمارستان خصوصی در کابل انجام شده و زن ۳۵ ساله افغان که از چربی بیش از حد شکم رنج می برده است مورد عمل جراحی قرار گرفت.

پزشک جراح این بیماستان گفت حدود هشت تا ۱۰ کیلوگرم چربی از شکم روبینا، که خود نیز یک پزشک است، بیرون آورده است.

حیات الله بشرمل، که این عمل جراحی را انجام داد، می گوید این عمل را ظرف دو ساعت با موفقیت انجام داده است.

آقای بشرمل گفت: "یک حجم بسیار بزرگی بود که بیمار را قبلاً داکتران توصیه کرده بودند که حرکاتی که برای کم کردن شحم بطن خوب است انجام بدهد. ما این عمل جراحی را انجام دادیم و توانستیم که تمام را از جدار بطن بیمار کم کنیم و حال وضعیت شکم مریض بهتر شده است."

خانم روبینا می گوید در سه سال گذشته از اضافه وزن در ناحیه شکمش رنج می برده است، گفت: "از سه سال به این سو در اثر ازدیاد این شحمی که در بطن خود داشتم با مشکلات زیادی مواجه بودم. حتی نشسته و برخاسته نمی توانستم، کار نمی توانستم، چندین بار به مراکز صحی مراجعه کردم، ورزش کردم، اما نتیجه مثبت نداد."

این نخستین بار است که پزشکان در افغانستان موفق به اجرای چنین عمل جراحی شده اند.

اگرچه شماری کیفیت خدمات درمانگاهها و بیمارستانها در افغانستان را پایین می دانند، اما وزارت بهداشت افغانستان می گوید خدمات بهداشتی در این کشور ظرف سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی داشته است.

پیش از این جراج مغز و قلب هم در این کشور انجام شده و مقامهای بهداشتی افغانستان آنها را از دستاوردهای چند سال اخیر در این کشور می دانند.

رکورد ریزترین نوشته شکسته شد

فیزیکدان‌ها رکود کوچک‌ترین نوشته جهان را شکسته و توانستند حروفی تنها به اندازه 3/0 نانومتر ایجاد کنند که نشان می دهد که اطلاعات را می‌توان به شکلی چگال تر از آنچه تصور می‌شد ذخیره کرد.

این پژوهش در موسسه علوم مواد و انرژی (SIMES) که موسسه‌ای مشترک میان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده SLAC (متعلق به وزارت انرژی آمریکا) می‌باشد، انجام شده است.

دانشمندان دانشگاه استنفورد در سال‌های 1985 و 1990 موفق به ثبت رکورد کوچک‌ترین نوشته دنیا شده بودند و با این کار، افتخارات گذشته خود را دوباره احیا کرده‌اند.

این پژوهشگران حروف «اس» و «یو» (Stanford University) را درون الگوهای تداخلی تشکیل‌شده توسط امواج کوانتومی الکترون روی یک سطح باریک از مس کدگذاری کردند.

الگوهای امواج طرح سه‌بعدی کوچکی از این اطلاعات را به تصویر می‌کشند که می‌توان آن را توسط یک میکروسکوپ قوی مشاهده کرد.

هری مانوهاران، استاد فیزیک و راهنمای این پروژه تحقیقاتی می‌گوید: «تا چه دانسیته‌ای می‌توانید اطلاعات را روی یک تراشه رایانه‌ای کدگذاری کنید؟ فرض بر این بوده است که به طور اساسی محدوده نهایی زمانی است که هر اتم نمایانگر یک بیت باشد. دیگر بیش از این نمی‌توان ادامه داد؛ به عبارت دیگر، امکان کاهش مقیاس در محدوده زیراتمی امکان‌پذیر نیست اما در این آزمایش ما به ازای هر الکترون، 35 بیت را ذخیره نمودیم تا بتوانیم هر حرف را کدگذاری کنیم؛ بنابراین دیگر یک بیت به ازای هر اتم حد نهایی دانسیته اطلاعات نیست».

50 سال است که تلاش برای کوچک‌تر نوشتن، نقشی اساسی در توسعه فن‌آوری نانو ایفا کرده است، بسیار قبل از آنکه کلمه «نانو» به یک واژه روزمره تبدیل شود.

ریچارد فاینمن، فیزیکدان بزرگ، در سخنرانی خود در سال 1959 بیان کرد که هیچ محدودیت فیزیکی که از کوچک‌تر کردن ماشین‌ها و مدارات جلوگیری کند، وجود ندارد.

عنوان سخنرانی او این بود: «فضای زیادی آن پایین وجود دارد».

فاینمن یک جایزه 1000 دلاری برای کسی تعیین کرد که بتواند راهی برای نوشتن یک صفحه از یک کتاب معمولی به اندازه 25000 برابر کوچک‌تر از اندازه معمول بیابد (مقیاسی که در آن کل دایره‌المعارف بریتانیکا روی نوک یک سوزن جای می‌گیرد).

او این مبلغ را تا سال 1985 نزد خود نگه داشته و سپس یک چک برای تام نیومن، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد که با پروفسور فابین پیس، استاد مهندسی برق کار می کرد، ارسال کرد.

نیومن از لیتوگرافی اشعه الکترونی برای حک کردن صفحه آغازین کتاب معروف چارلز دیکنز ، داستان دو شهر ، استفاده کرد به نحوی که فقط با میکروسکوپ الکترونی امکان خواندن آن وجود داشت.

این رکورد تا سال 1990 باقی ماند ؛ در آن زمان محققان آی‌بی‌ام با آرایش دادن 35 اتم زنون، حروف نام شرکت خود را روی یک سطح درج کردند.