دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

معرفی پروژه عظیم «ابراج البیت»

عکس اختصاصی روزانه از «ابراج البیت» - جولای 2010


برجهای «ابراج البیت» (Abraj Al-Bait Towers) نام مجموعه ای مجلل و عظیم در مکه، در نزدیکی مسجد الحرام می باشد. سازندگان این مجموعه عظیم شرکت مجموعة بن لادن السعودیة (متعلق به خانواده اسامه بن لادن) و معمار آن شرکت دار الهنداسه است.



نام برج

ارتفاع

طبقات

تاریخ اتمام

وضعیت

برج هتل601 متر852011در حال ساخت
هجر260 متر482009اتمام ساخت
زم زم260 متر482007اتمام ساخت
مقام250 متر452010در حال ساخت
قبله250 متر452010در حال ساخت
مروه240 متر422009اتمام ساخت
صفا240 متر422009اتمام ساخت



این مجموعه از هفت برج تشکیل شده که بلندترین برج این مجموعه «برج هتل» نام دارد. این هتل 7 ستاره با 601 متر ارتفاع، مرتفع ترین هتل دنیا و بلندترین برج عربستان می باشد. از نظر حجم با ۱۵۰۰۰۰۰ مترمربع مساحت، همراه با ترمینال شماره 3 فرودگاه دبی، عنوان بزرگترین ساختمان جهان را از آن خود کرده است.

همچنین بعد از برج خلیفه دبی (با 828 متر ارتفاع)، بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر نیز به حساب می آید.

دیگر برجهای این مجموعه هاجر، زم زم، مقام، قبله، صفا و مروه نام دارند که بجز مقام و قبله، ساخت بقیه برجها تکمیل شده و این دو برج باقی مانده همراه با «برج هتل» تا پائیز 2010 افتتاح خواهند گردید.


«ابراج البیت» دومین برج بلند دنیا بعد از برج خلیفه (دبی)


رقم دقیق هزینه شده برای ساختمان بنا مشخص نیست، اما گمان می‌رود بیش از ۳ میلیارد دلار آمریکا باشد. هتل در مجاور مسجد الحرام قرار دارد، و قابلیت جا دادن ۱۰۰۰۰۰ مهمان را دارد.

چهار شاپینگ مال (مرکز خرید و تفریح)، پارکینگ با ظرفیت بیش از هزار خودرو، سالن کنفرانسی با ظرفیت 1500 نفر، مسجدی با ظرفیت 3500 نمازگزار، چندین هتل 5 ستاره، دو باند ویژه فرود هلیکوپتر و ... از دیگر بخشهای این مجموعه عظیم هستند.

ساعتی به بزرگی شش برابر ساعت «بیگ بِن» لندن، در بلندترین نقطه این هتل در حال نصب می باشد.

به گفته مسئولین سعودی، این ساعت که موسوم به «برج سلطنتی ساعت مکه» (Mecca Royal Clock Hotel Tower) می باشد با فرا رسیدن ماه رمضان (دهم آگوست) راه اندازی خواهد شد.

ساعت این برج چهل و پنج متر طول و چهل و سه متر عرض دارد و به نمادی از این مجموعه هفت برج در حال ساخت بدل می شود.


مقایسه ده ساعت بزرگ دنیا


این ساعت که بزرگترین ساعت جهان است در کشور آلمان ساخته شده و در شبها از فاصله هفده کیلومتری و در روز از یازده تا دوازده کیلومتری قابل رویت است.

مسئولان سعودی می گویند هدف از نصب این ساعت در مکه این است که یک و نیم میلیارد مسلمان جهان از این پس به جای استفاده از زمان به وقت گرینویچ یا همان GMT، از زمان اسلامی یا Islamic Mean Time) IMT) استفاده کنند.



تا چند سال پیش، بلندترین بنای مُشرف به صحن مسجدالحرام، قصر ملک فهد، سلطان پیشین مملکت عربی سعودی یا همان خادم الحرمینی بود که بر بلندای ابوقُبیس، صدها متر فراتر از مخدوم خود نشسته بود. مهمانان خاصّ پادشاهی سعودی در ایّام حج در این قصر ضیافت اتراق می‌کردند تا ضمن انجام اعمال، از آن بلندا ناظر صحن مسجد و طواف حاجیان باشند. امّا امروزه دیگر، این بنا در برابر برج در دست ساخت «ابراج البیت» کوچک می‌نماید. درست مقابل رکن یمانی. در تمام نقاط جهان و میان همة اماکن مقدّس مذهبی، هیچ بنایی تاکنون مجال و جرات قد برافراشتن به این قدّ و قواره را نداشته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مانی چهارشنبه 8 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 00:19

همه ی مسلمان های آگاه و بسیاری از مردم کشور های دیگه منظور از ساخت این برج شیطانی در کنار مقدس ترین نقطه جهان به خوبی میدانند...آما چه فایده که برای شیاطین انسان نما این کارها نیز به جایی ختم نمیشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد