دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

10 کشور کوچک جهان

آیا شما به تمام نقاط کشور خود سفر کرده اید؟ به احتمال زیاد پاسخ شما منفی است. بیشتر افراد بخاطر اندازه ی کشورشان قادر نیستند تمام مناطق آن را ببینند. اما اکر در یکی از کوچک ترین کشور های دنیا زندگی می کردید دیدن همه جای کشور کار سختی نبود. در واقع می توان این کار را در یک روز انجام داد و در فاصله ی بین صبحانه تا ناهار، از این طرف کشور به طرف دیگر رفت.



1. واتیکان سیتی


این کشور داخل شهر روم قرار گرفته و مساحت آن حدود 44 هکتار است. واتیکان سیتی کشور چندان قدیمی ای نیست و در سال 1929 پایه گذاری شده است. حکومت این کشور به عهده ی اسقف روم است که به نام پاپ هم شناخته شده است. خاک این سرزمین شامل کلیسای سنت پیتر، کلیسای سیستین، کاخ آپوستولیک، چندین ساختمان و موزه می شود. علاوه بر این مناظر جالب توجه، باغ های واتیکان هم جزو این مجموعه هستند. این باغ ها مربوط به قرون وسطی بوده که مساحت آنها به 23 هکتار از کل خاک کشور است. جمعیت این کشور حدود 800 نفر است.



2. موناکو


این کشور با 120 کیلومتر مربع مساحت، دومین کشور کوچک جهان محسوب می شود. موناکو همچنین دومین حکومت سلطنتی کوچک جهان نیز هست. این کشور در جنوب غربی اروپا قرار دارد و از سه جهت با کشور فرانسه و از یک جهت هم با دریای مدیترانه احاطه شده است. جمعیت آن حدود 30 هزار نفر است و به این ترتیب یکی از پر جمعیت ترین کشور های جهان به حساب می آید. مهمترین درآمد این کشور از صنعت توریسم یا گردشگری است، هرساله مردم بسیاری برای قمار بازی یا استفاده از آب و هوای بسیار خوب به این کشور کوچک می آیند.

 


 

3. نائورو


این کشور در میکرونزی، در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد. جمهوری نائورو جزیره ای با مساحت 13 کیلومتر مربع و کوچک ترین کشور جزیره ای در جهان است؛ استقلال خود را در سال 1968 میلادی به دست آورده اما از 3000 سال قبل مردم بومی در آن زندگی می کرده اند. در سال 1798 یک شکارچی نهنگ به نام جان فرن اولین فرد غربی بود که از این جزیره دیدن کرد. او نام اینجا را جزیره ی دلپذیر گذاشت. در حال حاضر جمعیت این جزیر حدود 9 هزار نفر است و هیچ ارتشی هم ندارند.

 

 


4. تووالو


این کشور هم در اقیانوس آرام قرار دارد و مساحت آن 16 کیلومتر مربع است. کشور تووالو 5 جزیره ی مرجانی و 4 تپه ی دریایی دارد و در گذشته به نام جزیره ی الیس معروف بوده است.این جزیره در سال 1568 کشف شده و تا پایان قرن 19 میلادی تحت سلطه ی انگلستان بوده. مردم این کشور استقلال خود را در سال 1978 بدست آوردند. در حال حاضر جمعیت این کشور 10,472 نفر است. از آنجایی که این کشور هیچ گونه منابع طبیعی ندارد، مهمترین منبع درآمدشان کمک های خارجی است.

 


 


5. سن مارینو


این کشور با مساحتی حدود 38 کیلومتر مربع، پنجمین کشور کوچک جهان است. این کشور همچنین کمترین جمعیت را در بین کشور های عضو اتحادیه ی اروپا دارد. سن مارینو یکی از قدیمی ترین کشور های مستقل جهان است و پایخ گذاری آن به سال 301 میلادی باز می گردد؛ قانون اساسی آن در سال 1600 میلادی تصویب شد و آن را به دومین کشور دموکرات در جهان تبدیل کرد. این کشور همچنین یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان است، آنها مازاد بودجه دارند و هیچگونه بدهی ملی هم ندارند.

 

 


6. لیختن اشتاین


لیختن اشتاین کشوری در اروپا است که راه به دریا ندارد و با کشور های سوئیس و اتریش احاطه شده است. مساحت این کشور کوهستانی 99 کیلومتر مربع است و یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان محسوب می شود. این کشور یکی از پرطرفدار ترین مناطق اروپا برای ورزش های زمستانی است اما این دلیل اصلی کسب درآمد آن نیست؛ این کشور یک مرکز تجاری مهم است و تعداد شرکت هایی که در آن به ثبت رسیده از ساکنین آن بیشتر است.

 

 

 


7. جزایرمارشال


این مجموعه جزایر که عمدتاً از جزایر مرجانی تشکیل شده انددر مرکز اقیانوس آرام واقع شده اند. مساحت کل آنها حدود 112 کیلومتر مربع است و جمعیت آن کمی بیش از 62 هزار نفرمی باشد.این کشور استقلال خود را در سال 1986 از آمریکا گرفت. تا به امروز کمک های آمریکا اصلی ترین منبع درآمد این جزیره است چون هیچگونه منابعی ندارد و بیش از آنچه صادر می کند به واردات می پردازد در سال های اخیر این کشور با مشکلات مالی ناشی از هزینه های مصرف انرژی دست به گریبان بوده است.


 


8. سِیچلز


این کشور با مجموعه مساحت 280 کیلومتر مربع از 115 جزیره تشکیل شده و با جمعیت 84 هزار نفر در اقیانوس هند قرار دارد. سیچلز همیشه رو به پیشرفت بوده است و با صادرات دارچین، مغز نارگیل و وانیل در آمد خوبی داشته است. اما از زمانی که در سال 1976 میلادی استقلال خود را به دست آورد، جذب گردشگران مهمترین منبع در آمد این کشور بوده است. یک سوم مردم این کشور در صنعت توریسم مشغول به کار هستند.


 


9. مالدیو


مالدیو هم یک کشور جزیره ای است و در اقیانوس هند قرار گرفته است. این کشور از نظر جمعیت و مساحت، کوچک ترین کشور آسیایی محسوب می شود. مساحت آن 185 کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود 396,334 نفر است. این کشور از 1192 جزیره ی کوچک تشکیل شده اما تنها 200 عدد از این جزیره ها قابل سکونت هستند. پایتخت این کشور مالی است و حدود یک سوم جمعیت کل کشور در این جزیره زندگی می کنند. مهمترین منبع درآمد این کشور از صنعت توریسم است؛ در زمان های گذشته منبع اصلی صادرات پوسته ی صدف، ماهی تون خشک شده و طناب های پوست نارگیل بوده است.

 

 


10. سنت کیتس و نویس


این کشور به نام فدراسیون سنت کیتس و نویس هم شناخته شده است و در هند غربی قرار دارد. این کشور از 2 جزیره تشکیل شده و 167 کیلومتر مربع مساحت دارد. این دو جزیره اولین جزایر منطقه ی کارائیب هستند که غربی ها در آنها سکونت کردند. این دو جزیره در سال 1983 از سلطه ی انگلستان استقلال یافتند. این کشور نه تنها کوچک ترین کشور آمریکایی است، بلکه کمترین جمعیت را هم دارد. مهمترین منبع درآمد این کشور توریسم است و علاوه بر آن بر کشاورزی و بانکداری خارجی هم متکی است.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
milishia شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:15

ممممممممممنوووووون
سایتتون عالیه

تشکر

ایمان جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:21

باتشکر.اطلاعات جالبی بود

تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد