دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

ترسناکترین و بزرگترین حفره های جهان...

حفره گلوری در سد مونتیسلو
حفره گلوری زمان پر شدن آب پشت سد و نیاز به خالی کردن مقداری آب از مخزن بکار می رود.

ادامه مطلب ...

نخستین عکس دنیا

قرن‌ها تحقیق و پیشرفت در علم شیمی و اپیتک شامل اختراع دوربین شکاف‌دار لازمه ثبت نخستین عکس دنیا بود. در سال ۱۸۲۶، یک دانشمند فرانسوی به نام Joseph Nicéphore Niépce، نخستین عکس دنیا را از منظره پشت پنجره‌ای در خانه ییلاقی‌اش گرفت. برای ثبت این عکس او صفحه‌ای آغشته به قیر را پست، دوربین شکاف‌دار قرار داد و چند ساعت این صفحه را در معرض نور قرار داد.

نخستین مجله دنیا

  مجله‌ای به نام Gentleman’s Magazine که در سال ۱۷۳۱ در لندن منتشر شد، نخستین مجله دنیا محسوب می‌شود. سردبیر این مجله «ادوراد کیو» Edward Cave بود. تا آن زمان اصطلاح انگلیسی magazine وجود نداشت و این اصطلاح نخستین بار توسط آقای «کیو»، به کار گرفته شد. جالب است بدانید که کلمه magazine تغییریافته و انگلیسی‌شده کلمه عربی «مخزن» یا makazin است! انتشار نخستین مجله دنیا در سپتامبر سال ۱۹۰۷ متوقف شد.

قدمت و طول زمان حیات و انتشار یک نشریه در دنیای غرب برایتان جالب نیست؟! تا به حال می‌دانستید که اصطلاح Magazine، ریشه‌ای عربی دارد؟!


نخستین ریزپردازنده دنیا

  در نوامبر سال ۱۹۷۱، اینتل نخستین ریزپردازنده دنیا را به نام اینتل ۴۰۰۴ ساخت. سه مهندس اینتل به نام‌های فدریکو فاگین، تد هاف و استن مازور این پردازنده را ساختند. اختراع مدارهای یکپارچه، انقلابی در طراحی کامپیوتر به وجود آورده بود.

 

 

نخستین جدول کلمات متقاطع

در سال ۱۹۱۳ شخصی به نام «آرتور وین» برای نشریه‌ای به نام New York World به صورت هفتگی، صفحه‌ سرگرمی و معما طراحی می‌کرد. او برای شماره مخصوص کریسمس، برای نخستین بار جدول کلمات متقاطع طراحی کرد. او در آن زمان نمی‌دانست ابتکارش، مبدل به یک پدیده جهانی خواهد شد.


نخستین پخش‌کننده MP3

نخستین پخش‌کننده MP3 جهان در سال ۱۹۹۸در آزمایشگاه ایگر Eiger ساخته شد و MPMan نام داشت. این پخش کننده، ۳۲ مگابایت ظرفیت داشت که قابل ارتقا تا ۶۴ مگابایت بود. دو مدل از روی این پخش کننده ساخته شده بود. ابعادش ۹۱ در ۷۰ در ۱۵/۵ میلیمتر بود و ۶۹ دلار قیمت داشت.

نخستین خودروی مفهومی جهان

  در سال ۱۹۳۸، طراح خودروی مشهور جنرال موتورز به نام هارلی ارل، نخستین خودروی مفهومی Concept Car دنیا را ساخت. این خودرو یک بیوک Y-Job بود. و لامپ‌ها و ضربه‌گیرها و دستگیره‌هایی با طراحی زیبا داشت.

 

نخستین آسمانخراش جهان

نخستین آسمانخراش جهان، در سال ۱۸۸۵ در شیکاگو ساخته شد و در سال ۱۹۳۱ تخریب شد. این ساختمان ۱۰ طبقه داشت و ۴۲ متر ارتفاع داشت. این ساختمان نخستین ساختمانی محسوب می‌شد که از داخل و خارح توسط قالب‌های فلزی نسوز، محافظت می‌شد.

 

نخستین موس کامپیوتر دنیا

نخستین موس کامپیوتر دنیا، در سال ۱۹۶۴، توسط دوگلاس انگلبات ساخته شد. این وسیله دو چرخ‌دنده عمود بر هم و یک دکمه داشت و از چوب شاخته شده بود.

 

نخستین عکس گرفته شده با اشعه ایکس

در سال ۱۸۹۵، «ویلهلم کونراد رونگتن»، استاد فیزیک دانشگاه ووربرگ آلمان، مشغوال آزمایشاتی در رابطه با تخلیه جریان الکتریکی در لوله‌های شیشه‌ای خالی از هوا بود. در اواخر همین سال، زمانی که این فیزیکدان، شبی به تنهایی در اتاق تاریکی مشغول آزمایش بود، هاله‌ای را روی دیوار دید. چیزی که او دید توسط نور مرئی یا فلورسانس ایجاد نشده بود. او این نور را اشعه نامشخص یا X یا همان اشعه ایکس نامید. بعد از چند ماه بررسی، او متوجه شد وقتی اشیا را در برابر این اشعه قرار می‌دهد، سایه‌هایی از آنها روی دیوار تشکیل می‌شود. او در مرحله بعد، یک فیلم عکاسی را روی دیوار قرار داد و دست همسرش -فرو رونگتن- را در برابر اشعه قرار داد و به این ترتیب نخستین عکس اشعه ایکس دنیا را ثبت کرد. در سال ۱۹۰۱، ویلهلم رونگتن به خاطر این کشف، برنده جایزه نوبل شد.