ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
عجایب
هفتگانه دنیای جدید سازههای دستساز بشر هستند و دلیل اعجابانگیز بودن آنها
مهندسی خارقالعاده بشری در ساختشان بوده است.
لیستهای متعددی از عجایب هفتگانه در دنیا وجود دارد که یکی از معتبرترین آنها را
انجمن مهندسی عمران آمریکا ارائه کرده است. یکی از لیستهای دیگری که در آن عجایب
هفتگانه دنیای مدرن انتخاب شده است را مردم از سراسر جهان در یک نظرسنجی انتخاب
کردند.
سد
ایتایپو
سد
ایتایپو که بر روی رودخانه پارانا در مرز پاراگوئه و برزیل زده شده است طولانیترین
سد جهان است.
سد ایتایپو در سال 1994 از سوی انجمت مهندسی عمران آمریکا به عنوان یکی از عجیب
هفتگانه دنیای مدرن انتخاب شد. نام این سد به معنای صدای سنگ است. ایتایپو در قالب
یک پروژه دوجانبه و بر رودخانه پارانا میان دو کشور برزیل و پاراگوئه ساخته شد. 18
واحد مولد برق این سد قادر به تولید 14گیگا وات برق است.
با
مشاهده آمارهایی که اخیراً از میزان انرژی تولیدی این سد به دست آمده اند، می توان
به عظمت سد ایتایپو پی برد. نیروگاه ایتایپو در واقع 20 درصد از کل انرژی مورد نیاز
صنایع برزیل و 93 درصد انرژی پاراگوئه را تامین میکند.
این نیروگاه همچنین محل بزرگی برای جذب توریسم محسوب می شود. تاکنون بیش از 10
میلیون نفر از 162 کشور جهان از این سد نیروگاه بازدید کردهاند.
لازم به ذکر است که برزیل صنعتی ترین کشور آمریکای لاتین است و برای کسب انرژی لازم
برای صنایع خود به انرژی و منابع آن شدیدا به نیرویی که این سد تولید میکندنیازمند
است. پاراگوئه نیز به عنوان یکی از کم درآمدترین کشورهای آمریکای جنوبی برای تحقق
اهداف خود در راستای توسعه اقتصادی به انرژی به مثابه یک نیروی محرکه نیاز دارد.
پل گلدن گیت
گلدن گیت پلی معلق است که در سانفرانسیسکو آمریکا قرار دارد.
این پل در دهانه خلیج سانفرانسیسکو قرار دارد . گلدن گیت سانفرانسیسکو را از بخش
شمالی به مارین کاونتی متصل میکند. گلدن گیت هنگامی که در اواخر دهه 30 میلادی به
بهرهبرداری رسید تا سالها با 2737 متر طول بلندترین پل معلق جهان بود.
تاریخچه پل
این پل در واقع میراث عصر مناقشه، اختلاف و درگیری است. گلدن گیت در دههای ساخته
شد که هنوز رکود اقتصادی آمریکا در آن احساس میشد.
پیش از پایان مراحل ساخت این پروژه عظیم در سال 1937 همگان احداث آن را غیرممکن می
دانستند، بویژه آن که در زمان ساخت این پل مه غلیظ و بادهایی با سرعت 60 مایل،
عملیات احداث را با مشکل مواجه کرده بودند. همین امر سبب شده تا بسیاری این پل را
غیرقابل ساخت بدانند.
به رغم این شرایط جوی و طبیعی وحشتناک گلدن گیت طی چهار سال و اندی ساخته شد. در
این مدت نسبتاً طولانی 35 میلیون دلار صرف احداث این پل شد.
طی دوران ساخت این پل حوادث دلخراشی نیز اتفاق افتاد که از جمله آنها می توان به
مرگ 11 نفر از کارگران اشاره کرد.
برج ملی کانادا
برج ملی کانادا یا همان Canadian
National tower که به آن برج CN گفته میشود، یکی از بلندترین سازههای آزاد جهان
است.
این برج که 553.33 متر ارتفاع دارد دارد در 12 سپتامبر سال 2007 عنوان بلندترین
سازه جهان را که 31 سال از آن خود کرده بود به برج دوبی که هنوز در حال ساخت بود
داد. برج سی ان یکی از سمبلهای کشور کانادا است.
تاریخچه ساخت
ایده اولیه ساخت این برج به اواخر دهه 1960 باز میگردد که امواج رادیو تلویزیونی
در تورنتو دچار مشکل شدند، به گونهای که در صفحه تلویزیون تصویر دو کانال در آن
واحد مشاهده میشد.
بالاخره پس از رایزنی های فراوان راه آهن ملی کانادا مسئول ساخت برجی شد که از همه
ساختمانهای تورنتو بلندتر باشد.
عملیات عمرانی
عملیات ساختمانی برج سی ان در سال 1973 آغاز شد. برای بخش پی این بنا، چند سوراخ
بسیار بزرگ در کنار ساحل اونتاریو کنده و حدود 62 هزار تن خاکبرداری شد.
سپس این سوراخ ها توسط بتن و فولاد پر شد تا پایه سازه، مطمئن ترین در نوع خود
باشد. چهار ماه طول کشید تا این پی کاملاً ساخته شود. این برج 553.33 متری بالاخره
در اکتبر 1976 رسما پس از 40 ماه عملیات عمرانی افتتاح شد و نام خود را در کتاب
گینس ثبت کرد.
1527 نفر روی این سازه 130 هزار تنی کار کردهاند و مبلغی نزدیک به 260 میلیون دلار
برای آن هزینه شده است. در این سازه عظیم 6 آسانسور تعبیه شده است که سرعت هر کدام
از آنها 6 متر بر ثانیه است. هر ساله حدود دو میلیون نفر از این برج بلند بازدید می
کنند و از این محل درآمد خوبی نصیب شهر تورنتو می شود.
در سال 1994 کف پایین ترین طبقه رأس سازه با شیشه عوض شد تا مردم بتوانند از فاصله
500 متری زیر پای خود را ببینند. رستوران گردان بالای برج هم 400 نفر گنجایش دارد و
هر 72 دقیقه یک بار به دور خود می چرخد. این برج یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری
کانادا به شمار می رود.
"دلتا ورکز" هلند
لتاورکز مجموعهای از اقدامات
ساختمانی است که بین سالهای 1950 و 1997 در جنوب غرب هلند برای جلوگیری از پیشروی
دریا در دلتای راین-مویزه -شلت انجام شده است.
این مجموعه کارهای ساختمانی از سوی انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از
عجایب هفتگانه دنیای مدرن معرفی شدهاند.
این مجموعه شامل سدها، کانالهای آب، اهرمهای کنترل جریان آب، خاکریزها و چندین
سیلگیر است. هدف از ساخت چنین سازههایی کوتاه کردن خطوط ساحلی هلند و در نتیجه
کمکردن تعداد خاکریزهایی است که باید برای جلوگیری از نفوذ آب دریا در خشکی ساخته
شود.
تاریخچه ساخت
دهانههای رودهای راین، مویزه و شلت قرنها عامل بروز سیلهای مخرب در هلند بوده
است و از قرنها پیش جلوگیری از این سیلهای در ذهن هلندیها بوده است. در طرح
هلندیها برای ساخت مجموعه دلتاورکز، تبدیل دهانهها رودخانهها به دریاچه موضوع
اصلی پروژه بود.
طرح ساخت این پروژه در دهه 30 میلادی مطرح شد اما با وقوع جنگ جهانی دوم تا دهه
1950 به تعویق افتاد. پس از سیل دریای شمال در سال 1953 کمیسونی برای بررسی طرحهای
پیشین تشکیل شد و در نهایت پروژه دلتا دوباره مطرح شد.
با شروع کار چندین سد بزرگ در دلتا ساخته شد و در کنار آن عملیات راهسازی و ایجاد
راههای دریایی برای این که زندگی اقتصادی مردم دچار مشکل نشود پیش برده شد. این
طرح در نهایت در سال 1997 به پایان رسید.
دولت هلند این طرح را بزرگترین عملیات عمرانی برای مقاله با سیل در جهان معرفی
کرده است. در این طرح 16 هزار و 500 کیلومتر خاکریز و 300 سازه عمرانی ساخته شده
است. در حال حاضر هم خاکریزهای این طرح هر ساله برای مقابله با افزایش سطح آب
بلندتر میشوند وا نتظار میرود این اقدام تا
سال
2015 ادامه داشته باشد.
ساختمان امپایر استیت
مپایر استیت ساختمانی 103 طبقه در
نیویورک و سمبلی از آمریکا است.
این ساختمان به مدت چهل سال بلندترین ساختمان طبقاتی در دنیا بود و از سوی انجمن
مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن لقب گرفته است.
امپایر استیت بخشی از هویت شهر نیویورک است و در سراسر جهان به عنوان یکی از
سمبلهای آمریکا شناخته میشود.
تاریخچه ساخت
عملیات ساختمانی امپایر استیت در ماه مارس 1930 در زمینی که پیشتر هتل والدورف
آستوریا در آن واقع بود آغاز شد و 14 ماه بعد اتمام یافت. این ساختمان تا پیش از
آنکه برجهای دوقلو در نیویورک ساخته شوند، بلندترین برج طبقاتی دنیا به شمار می
رفت.
Empire State building
امپایر استیت 448 متر ارتفاع دارد که البته آخرین طبقه آن (صد و دومین طبقه) در
ارتفاع 391 متری واقع شده است. بقیه ارتفاع این ساختمان به آنتن تلویزیونی بالای آن
مربوط میشود. کل هزینه ساخت امپایر استیت به انضمام زمین آن در حدود 41 میلیون
دلار بوده است که از این میزان 24 میلیون دلار هزینهای است که خرج سازه ساختمان
شده است.
این ساختمان سال 1931 (اول ماه مه) توسط رئیس جمهور وقت آمریکا هربرت هوور افتتاح
شد، به این صورت که رئیس جمهور با فشار دادن دکمه ای در واشنگتن چراغ های این
ساختمان را در نیویورک روشن کرد.
امپایر استیت از این سال به بعد به مدت چهل سال بلندترین ساختمان طبقاتی جهان و
نیویورک بود تا این که ساختمانهای دوقلوی مرکز تجارت جهانی ساخته شدند. پس از
ماجرای یازده سپتامبر امپایر استیت دوباره لقب بلندترین ساختمان نیویورک را به خود
اختصاص داد.
امپایر استیت سال 1986 از سوی دولت آمریکا به عنوان بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی
کشور شناخته شد و پلاک مخصوصی به همین خاطر دریافت کرد.
تونل کانال مالش
تونل
کانال، تونلی 50.5 کیلومتری است که زیر بستر دریای مانش حفر شده و کنت در انگلیس را
به کاله در فرانسه متصل میکند.
این تونل که انجمن مهندسان عمران آمریکا آن را یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن
نامیده است دارای دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها است.
تاریخچه
انگلستان جزیرهای در غرب اروپاست و مابین این جزیره و سرزمین ماد اروپا کانال مانش
قرار دارد. این فاصله، انگلیسیها را هزاران سال است که از اروپا جدا نگه داشته است،
به گونهای که انگلیسیها هر بار که از اروپا یاد می کنند به آن قاره (continent)
می گویند.