دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

۱۰۰ سال از غرق شدن تایتانیک گذشت

آر ام اس تایتانیک (به انگلیسی: RMS Titanic) کشتی بخار بزرگی بود که در چهاردهم آوریل ۱۹۱۲، در هنگام سفر از بندر ساوتهمپتون انگلیس به نیویورک آمریکا به علّت تصادف با کوه یخ غرق شد و نزدیک به ۱۷۲۵ نفر از مسافران آن جان خود را از دست دادند.

طراح اصلی این کشتی بزرگ، مهندس ایرلندی، توماس اندروز و ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود. مدیر شرکت دریایی ستارهٔ سفید (صاحب کشتی تایتانیک) بروس ایزمای فرار کرد و زنده ماند. شمار ۷۰۵ نفر از ۲۳۰۰ نفری که در کشتی بودند زنده ماندند.

یکی از مسافرانی که نجات یافت ایملی ریچاردز بود که بعدها گفت : “صحنهٔ غرق شدن مسافران یکی از ترسناک‌ترین صحنه هایی بود که تا به حال دیده بودم.†در کتاب هایی از جمله کتاب عجیب تر از علم علّت هایی که علّت برخورد با کوه یخ گردیده نقل شده است. که یکی از آن‌ها بودن تابوتی نفرین شده است که بودن این تابوت در وسیله‌های نقلیهٔ دیگر نیز ایجاد حادثه ای ناگوار کرده است.

کسانی دیگر پیش از این که کشتی تایتانیک به کوه یخ برخورد کند از این حادثه به طور الهی و یا در خواب آگاه شده بودند که یکی از آن‌ها کسی بود که سروده ای که در یکی از بخش‌های آن نوشته شده بود “همهٔ کسانی که در کشتی اند را نجات بده†و صدای آب را در خواب خود می شنید و فردای آن شب کشتی تایتانیک غرق شد.



 

ساخت تایتانیک 

ساخت تایتانیک در یکی از کارخانجات کشتی‌سازی شهر بلفاست در ایرلند شمالی در سال ۱۹۰۹ میلادی اغاز شد و در ۱۹۱۲ پایان یافت. در ساخت تایتانیک بیش از ۱۵۰۰۰ هزار کارگر فعالیت داشتند. تایتانیک بزرگترین کشتی دنیا بود. وزن آن ۵۲٫۳۱۰ تن، طول آن ۲۶۵ متر و ارتفاع آن ۲۸ متر بود. تایتانیک دارای ۳ ابر موتور بود که می توانست کشتی را با حداکثر سرعت ۴۳ کیلومتر بر ساعت حرکت دهد.

در طراحی تایتانیک از بهترین تکنیک‌های روز و تدابیر امنیتی و ضد غرق شدن بهره‌گیری شده بود. تایتانیک دارای ۱۵ در امنیتی بود که با بسته شدن آنها امکان نفوذ اب به قسمت‌های دیگر وجود نداشت. به نظر طراحان و مهندسان، ضریب بالای ایمنی باعث میشد که تایتانیک هرگز غرق نشود.

این کشتی دارای ۳ کلاس (درجه) مختلف برای حمل مسافر بود: درجه یک برای افراد ثروتمند، درجه دو برای طبقه متوسط و درجه ۳ که برای کسانی که امکان مالی برای مسافرت لوکس نداشتند. بخش درجه سه در بخش زیرین بدنه کشتی قرار داشت بود. قیمت کلاس‌های مختلف کشتی بر حسب ذیل میباشد:

کلاس اول{لوکس‌ترین کلاس}:۴٫۳۵۰ دلار کلاس دوم:۱٫۷۰۰ دلار کلاس سوم:۳۰ دلار



 

کوه یخ

شب ۱۴ اوریل ۱۹۱۲ در ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه شب دیدبان کشتی حضور کوه یخ را اعلام کرد.به دستور کاپیتان تایتانیک به سمت چپ هدایت شد.

بعد از ۳۷ ثانیه از دستور کاپیتان هیچ اتفاقی نیفتاد و کشتی با سرعت ۴۰ کیلومتر مستقیم به سمت چند میلیون تن یخ حرکت میکرد.بعد از ۳۷ ثانیه کشتی شروع به چرخیدن به سمت چپ کرد.کوه یخ از جلو و کنار کشتی گذشت کاپیتان فکر کرد خطر رفع شد تا ناگهان صدای از سمت راست کشتی بلند شد که ترس بر اندام تمام ملوانان و کپیتان انداخت. تایتانیک با کوه برخورد کرد.

کاپیتان اسمیت کاپیتان ارشد به خاطر صدای بلند برخورد تایتانیک از خواب بیدار شد و سراسیمه پرسید که چه اتفاقی افتاده یکی از ملوانان گفت که متاسفانه با کوه یخ برخورد کردیم و ما موتور هارا از کار انداختییم.تایتانیک ارام ارام سرعتش کم شد تا توقف کرد.کاپیتان پرسید ایا درهای امنیتی را بسته اید ملوان جواب داد بله’

ایران ویج با گرداوری تصاویری که تا امروز شما از کشتی معروف تایتانیک ندیده اید قصد دارد یادی را تازه کند . امیدواریم تصاویر برای شما جالب بوده باشد




 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 













































نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد