دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

بزرگ‌ترین‌های فضا

نشریه نیوساینتیست با بررسی پدیده‌های مختلف کیهانی به معرفی بزرگ‌ترین آنها در میان ستاره‌ها، سیاره‌ها، کهکشان‌ها و حفره‌های خلاء پرداخته است

به گزارش خبرگزاری مهر، بیشتر اوقات حد تصور انسان از عظمت جهان هستی دستخوش فراموشی می‌شود و به تدریج بزرگی برخی از رویدادهای طبیعی از یادها رفته و حتی گاه این رویدادها کوچک شمرده می‌شوند.

عظیم‌ترین اجرامی که در جهان وجود دارند را بر روی زمین نمی‌توان یافت، زیرا فراتر از مرزهای جو زمین، حقایقی وجود دارند که سیاره کوچک آبی در برابرشان ذره‌ای غیر قابل مشاهده است.

بزرگ‌ترین سیاره جهان

سیاره مشتری از نظر بزرگی بر دیگر سیاره‌های سامانه خورشیدی حکمرانی می‌کند، مانند بسیاری از سیاره‌هایی که ابعاد آنها از حد استاندارد گذشته است، مشتری نیز سیاره‌ای گازی است که از هلیوم و هیدروژن ساخته شده است، با این همه تا به حال سیاره‌ای گازی‌تر و عظیم‌تر از مشتری نیز کشف شده است، سیاره TrES-4 که در سال ۲۰۰۶ در مدار ستاره‌ای درخشان در فاصله هزار و ۵۰۰ سال نوری از زمین کشف شد. قطر این سیاره ۱٫۸ برابر سیاره مشتری بود و از این رو به عنوان بزرگ‌ترین سیاره‌ای شناخته می‌شد که تا به حال رصد شده است.

سیاره مشتری

با این همه جرم این سیاره تنها ۸۸ درصد از جرم کل مشتری است و تراکم آن ۰٫۲ گرم در سانتیمتر مکعب است که این تراکم آن را از چوب پنبه سبک تر می‌کند. از آنجایی که روند مطالعات علمی توقف ناپذیر است، رصدهای جدیدتر منجر به کشف سیاره‌ای بزرگ‌تر شده است که از سیاره TrES-4 نیز بزرگ‌تر است، سیاره WASP-17b در فاصله هزار سال نوری از زمین واقع شده و شعاع آن دوبرابر مشتری است، در حالی که جرم و تراکم آن نیمی از جرم مشتری محاسبه شده است.

بزرگ‌ترین سازه مصنوعی

تا زمانی که یک فضاپیمای غول پیکر و بیگانه در آسمان زمین مشاهده نشود، تا به امروز عظیم‌ترین سازه مصنوعی جهان ایستگاه فضایی بین‌المللی است که ۳۷۰ تن وزن داشته و ۱۰۹ متر وسعت دارد.

ایستگاه فضایی بین المللی

بزرگ‌ترین کهکشان

بر اساس روند شکل گیری کهکشان‌ها در مدل استاندارد، بزرگ‌ترین کهکشان‌ها، کهکشان‌های بیضی شکلی هستند که از برخورد کهکشان‌های کوچک‌تر شکل می‌گیرند. بزرگ‌ترین نمونه کهکشان IC1101 است که در فاصله یک میلیارد سال نوری در مرکز خوشه کهکشانی Abell 2029 قرار گرفته است.

کهکشان بیضی شکل

این کهکشان ۶ میلیون سال نوری وسعت داشته و هزاران برابر از کهکشان راه شیری عظیمتر است.

بزرگ‌ترین حفره

عنوان بزرگ‌ترین حفره جهان به یک سیاهچاله عظیم اختصاص ندارد، بلکه به فضای تاریک وسیع‌تری خطاب می‌شود. در بزرگ‌ترین فضایی که تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است، کهکشان‌ها از دیواره‌ها و گره‌هایی در وسعت چند میلیون سال نوری ساخته شده است که حفره‌ای در میان آن قرار دارد.

بزرگ ترین حفره جهان

بزرگ‌ترین حفره خلائی که تا به حال در میان یک کهکشان یافته شده، حفره‌ای است که در سال ۲۰۰۷ کشف شده و وسعتی برابر یک میلیارد سال نوری دارد. گمان می‌رود این حفره توخالی به واسطه برخورد بسیار نزدیکی با جهانی دیگر به وجود آمده باشد.

بزرگ‌ترین ستاره

در این جهان بزرگ ستاره‌ای به نام  در فاصله پنج هزار سال نوری از زمین وجود دارد که می‌تواند با ابعادی هشت میلیارد برابر ستاره سامانه خورشیدی، خورشید زمین را به راحتی ببلعد.

VY Canis Majoris

قطر تخمینی این ستاره سه میلیارد کیلومتر است، شعاعی که این ستاره را در رده معدود ستاره‌هایی قرار داده است که به فوق ابرستاره‌های سرخ شهرت دارند. با این همه بسیاری بر سر ابعاد این ستاره بحث دارند و آن را یک میلیارد کیلومتر محاسبه کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد