دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

مرگ برنده نوبل پزشکی قبل از اعلام برگزیدگان

 

 

برای اولین بار در تاریخچه موسسه با عظمتی مانند نوبل، جایزه نوبل به کسی تعلق گرفت که موسسه نمی دانست او مرده است.

روز دوشنبه، رالف اشتاینمن (نفر اول از سمت راست در عکس بالا) زیست شناس و محقق از دانشگاه راکفلر، برنده نیمی از جایزه یک و نیم میلیون دلاری نوبل پزشکی سال 2011 اعلام شد. نیم دیگر جایزه نیز به اتفاق به بوریس بویتلر و جولز هافمن رسید. آقای اشتاینمن که به سرطان پانکراس (لوزالمعده) مبتلا بود و تاکنون هم به روش ابداعی خود توانسته بود با بیماری خود بجنگد، روز جمعه سرانجام مغلوب این بیماری شد و در 68 سالگی فوت کرد.

طبق قوانین کمیته نوبل، جوایز نوبل نمی تواند به افراد متوفی تعلق پذیرد، مگر آنکه فرد بعد از اعلام برندگان درگذشته باشد. این قانون از سال 1974 به قوانین نوبل اضافه شده و پیش از آن دو بار جایزه نوبل به مردگان تعلق یافته است. یک بار در سال 1931 که جایزه نوبل ادبیات به کارل فلدت و اریک اکسل رسید و بار دوم در سال 1961 که دگ هامارسکجولد برنده نوبل صلح شد.

گورن هنسن، دبیر کل مجمع نوبل در مصاحبه ای اعلام کرد که تصمیم نهایی در مورد برنده جایزه نوبل پزشکی در روز دوشنبه گرفته شد. بعد از مشخص شدن برندگان او سعی می کند تا با تماس با اشتاینمن خبر را به او بدهد که متوجه می شود رالف چند روز پیش فوت کرده است.

مجمع نوبل در انستیتو کارولینسکای سوئد بلافاصله بعد از اطلاع از این ماجرا در روز دوشنبه بیانیه ای منتشر کرده و اعلام کرده که هرچند اعلام یک فرد متوفی بعنوان برنده جایزه نوبل خارج از روال و مقررات این مجمع است، اما با توجه به اینکه کمیته نوبل در زمان تصمیم گیری از مرگ آقای اشتاینمن خبر نداشته، این تصمیم به قوت خود باقیست و آقای اشتاینمن همچنان برنده نوبل به شمار میرود. این مجمع در بیانیه اش اندوه و تاسف خود را اعلام کرده و اعلام کرده جای ناراحتی دارد که آقای اشتاینمن هیچگاه ندانست که برنده خواهد شد.

اشتاینمن سلولهای دندریتیک سیستم ایمنی را کشف کرده بود و همچنین نشان داده بود که می توان با استفاده از توان این سلولها و موادی که تولید می کنند، با بیماریهای بسیاری مقابله کرد. بنا به اعلام دانشگاه راکفلر، او توانسته بود با روشی که برگرفته از همین کشف بود، مدتی با بیماری سرطان خود مبارزه کند و مرگ خود را به تعویق بیندازد.

بویتلر و هافمن نیز بدلیل تحقیقات خود در زمینه فعال کردن ایمنی ذاتی بدن برای مقابله با بیماریهای برنده قسمت دیگر جایزه نوبل پزشکی امسال شدند. آنها توانستند پروتئینهای گیرنده ای را که مسئول شناسایی میکروارگانیسمها و فعال سازی سیستم ایمنی هستند، کشف کنند. مجمع نوبل اعلام کرد که کشفیات این سه نفر (اشتاینمن، بویتلر و هافمن) در زمینه نحوه فعال کردن سیستم ایمنی دانش ما را در مورد آن متحول کرده و انقلابی در این زمینه بوجود آورده است.

جایزه نوبل پزشکی که 10 میلیون کرون سوئد (حدود یک و نیم میلیون دلار) ارزش دارد، هرساله به بزرگترین محققین این عرصه اعطا می شود. برنده نوبل سال گذشته دکتر رابرت جی ادوارد، پدر "بچه های لوله آزمایشی" بود. از سال 1901 تاکنون، 101 بار جایزه نوبل در زمینه پزشکی و علوم زیستی اعطا شده است. جوانترین برندگان نوبل پزشکی فردریک بنتینگ بود که در سال 1923 جایزه را در 32 سالگی دریافت کرد و پیرترین فرد هم پیتون روس بود که جایزه را در سال 1966 و هنگامی که 87 سال داشت به دست آورد.

نظرات 1 + ارسال نظر
نگار جمعه 15 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 20:53

عجب بدبختی بوده

خیلی ها!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد