دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

10 جایی که قبل از مُردن بایــد دیـــد

 «این‌ها جاهایی است که باید پیش از مرگ ببینید»، جادا گریوز و ناتاشا بلیر، برندگان جایزه «بهترین نویسندگان حیطه گردشگری در سال‌های 2006 و 2009» مطلبی نوشته‌اند که عنوان آن «این‌ها زیباترین جاهای جهان هستند» است. آن‌ها در مطلب خود آورده‌اند از همین امسال برنامه‌ریزی کنید تا طی 5، 10 یا 15 سال همه این نقاط را ببینید، آن گاه است که می‌توانید بگویید زیباترین جاهای جهان را دیده‌اید، این شما و این 10 پیشنهاد عالی...

 



 

آگاهانه سفر کنید
 


بعضی‌ها معتقدند، سفر «زنگ تفریح» زندگی است و عده‌ای معتقدند که سفر «خودزندگی» است اما به‌نظر می‌رسد که ما سفر را چندان جدی نمی‌گیریم، مثلا برای خرید یک تلویزیون یا ماشین لباسشویی از چند نفر تحقیق می‌کنیم ولی آیا تا به حال برای انجام یک سفر با بنگاهی مشورت کرده‌ایم؟

در بسیاری از نقاط دنیا دفاتری وجود دارد که اولویت اول آن‌ها اطلاع‌رسانی و مشورت در حوزه سفر است. آ‌ن‌ها به شما می‌گویند، مقصدی که انتخاب می‌کنید چه نیازهایی از شما را برطرف می‌کند؛ موضوعی که در ایران چندان رونق پیدا نکرده است. مثلا خیلی‌ها برای چندمین‌بار به شمال می‌روند و از همان مسیر تکراری عبور می‌کنند، در همان رستوران تکراری غذا می‌خورند و شاید هم از اقامت تکراری نیز رنج ببرند. پس بهتر است برای سفر هم تحقیق کرد که به‌نظر می‌رسد این امر بر عهده بنگاه‌های مسافرتی و آژانس‌های گردشگری است. بعد از ماه رمضان موج دوم سفرها آغاز می‌شود، شاید شما هم مسافر باشید. پیشنهاد جدی ما این است که حتما پیش از سفر مشورت کنید؛ شما به تنهایی سفر می‌کنید یا با خانواده، برای تفریح می‌روید یا خرید، جذابیت‌های تاریخی برای شما اهمیت دارد یا طرفدار دنیای مدرن هستید و ده‌ها سوال دیگر را بدانید و بعد مسافرت کنید.

 





 

10 :  پارک ملی «دریاچه پلیتوریچ» در کرواسی

هنرمندی رنگ و نور طبیعی
 


به‌طور معمول توریست‌های سراسر جهان، حتی آن‌هایی که حرفه‌ای هستند چیز زیادی در مورد این دریاچه نمی‌دانند. این دریاچه، درواقع از 16 دریاچه کوچک و چند جزیره بسیار کوچک در دل آن‌ها و آبشارهای فوق‌العاده در گوشه و کنار آن شکل گرفته است. در طول روز شما طیف باور نکردنی از رنگ‌های آبی و سبز گرفته تا نقره‌ای و قرمز را در این محل به طور طبیعی خواهید دید. فصل تابستان برای تماشای زیبایی‌های حضور حیوانات در این محل که در قلب کواسی واقع است فصل مناسبی است، اما اگر در زمستان به این پارک سر بزنید، از مشاهده تصویرهای عجیب و غریب شکل گرفته با یخ شگفت‌زده خواهید شد. یکی از توریست‌هایی که به این منطقه سفر کرده آن را تجسم فوق‌العاده‌ای از، رنگ و صدای طبیعت توصیف کرده است.

 



 


9 :  بورو بادور، اندونزی

در طلوع و غروب آفتاب شگفت‌زده شوید
 


این بنا به صورت مکان مقدس بودائیان در مرکز جاوه درآمده است اما کسی نمی‌داند واقعا ]i ساخته شده است. براساس اطلاعات یونسکو، یکی از پادشاهان سلسله سالیندرای جاوه،‌ در فاصله بین سال‌های 750 تا 840 میلادی این بنا را ساخته است اما خب برای لذت بردن از این بنا لازم نیست زیاد در مورد تاریخ بدانید. کافی است به سنگ‌های خاکستری رنگی که در اوج سلیقه کنار هم قرار گرفته‌اند تا یک شاهکار معماری را خلق کنند دقیق نگاه کنید. هر بخش از مجموعه بناها و مجسمه‌ها براساس اصول دین بودایی ساخته شده است. به‌رغم سال‌ها درگیری نظامی در اطراف این مجموعه بناها، هیچ‌کدام از این بناها و مجسمه‌ها آسیب ندیده است. بهترین زمان برای بازدید از بورو بادور در ماه می است؛ زمانی که هوا در اوج لطافت و تمیزی است. حتما تلاش کنید تا شاهد طلوع و غروب خورشید در این مکان جادویی باشید.

 





 

8 :  تاج محل، هندوستان

عظمت جزئیات
 


احتمالا درمورد این بنای تاریخی در هندوستان زیاد شنیده‌اید؛ بنایی سرخ و سفید با سنگ که طراحی و عظمت آن شگفت‌زده‌تان می‌کند. این بنا درواقع بنای یادگاری است که یکی از شاهان هند برای بزرگداشت خاطره همسرش در شمال هند ساخت؛ این شاه مغول که همسر محبوبش «ممتاز محل» را از دست داده بود بهترین معماران عصر خود را به خدمت گرفت تا این بنا به یکی از مشهورترین بناهای جهان بدل شود. بهترین زمان برای سفر به این منطقه ماه‌های اکتبر تا مارس است که هوا آن‌قدر گرم نیست که نتوانید پیاده‌روی در اطراف این بنا داشته باشید. یادتان باشد همه کارشناسان امر توریست پیشنهاد می‌دهند یک روز، از صبح زود تا غروب آفتاب را در این محل بگذرانید تا بازی رنگ و نور را در این فضای غریب کاملا حس کنید. دکتر فارمر، متخصص توریسم می‌گوید: «آنچه در تاج محل جلب توجه می‌کند عظمت بنا یا قرینه بودن شگفت‌انگیز یا آن مناره‌های زیبا نیست بلکه جزئیات شگفت‌انگیزی است که هرکدام از آن‌ها در اوج خلاقیت شکل گرفته‌اند. این محل بنایی عظیم است که از هزاران جزئیات فوق‌العاده سنگین شکل گرفته است.»

 





 

7 : جزایر مرجانی، استرالیا

3 هزار گونه گیاهی و جانوری زیرآب
 


جزایر مشهور استرالیا که به نام جزایر مرجانی،‌ ساحل شگفتی‌ها و بهشت سنگی هم شهرت دارد درواقع یک منطقه خاص نیست، حتی می‌گویند کل سواحل استرالیا که بالغ بر 200 هزار کیلومتر مربع است را می‌توانید جزو این سواحل حساب کنید. جالب است بدانید تنها موجود زنده‌ای که از فضا قابل رویت است همین جزایر مرجانی غول‌پیکر است. به هر نقطه از این جزایر که نگاه کنید از سواحل عسلی رنگ، دریای آبی و جزایر غول آسای سبز رنگ شگفت‌زده خواهید شد اما یادتان باشد زیبایی اصلی روی آب نیست، زیر آن است، یک ماسک غواصی بگیرید و به زیر آب بروید تا حدود 3 هزار گونه گیاهی و جانوری عجیب و غریب که در این جزایر مرجانی زندگی می‌کنند را کشف کنید. حدفاصل ماه‌های ژوئن تا اکتبر، سواحل کوئیزلند در استرالیا، بهترین محل برای لذت بردن از عظمت طبیعت است؛ در ماه‌های دیگر،‌گرما و سرما تا حدودی شما را اذیت خواهد کرد.

 





 

6 : گرندکانیون، آمریکا

منظره‌ای از فیلم‌های وسترن
 


احتمالا منظره‌های بسیاری از گرندکانیون را در فیلم‌های وسترن یا اکشن دیده‌اید، اما مناطق کوهستانی - بیابانی گرندکانیون آن‌قدر وسیع هستند که نمی‌توان عظمت آن‌ها را در عکس‌ها و فیلم‌ها به تصویر کشید. در منطقه گرندکانیون، رودخانه، کوه‌های سنگی، صخره‌های عظیم،‌ چشم‌اندازهای طبیعی و درختان و گیاهان عجیب و غریب را کنار هم پیدا می‌کنید. تئودوروزولت، رئیس جمهور آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم گفته بود: «تمام آمریکایی‌ها باید حتی برای یک‌بار هم که شده گرندکانیون را ببینند.» بهتر است که در تابستان به این پارک حفاظت شده آریزونا نروید، بهتر است که در ماه‌های مارس تا می یا سپتامبر و نوامبر به این منطقه سفر کنید تا گرمازده نشوید.

 





 

5 :  قصر ورسای، فرانسه

باغی به نام ماری آنتوانت
 


زمانی مجموعه قصر‌های ورسای محل زندگی شاه، ملکه و شاهزاده‌های فرانسه بود، اما حالا این مجموعه شگفت‌انگیز معماری به شکل موزه‌ای سمبلیک درآمده است. در بازدید از این مکان می‌توانید از تالارها و باغ‌های اعجاب‌ برانگیز دیدن کنید. تالار وسیع و زیبای موسوم به تالار آینه‌ها که قرارداد ختم جنگ جهانی اول در آن منعقد شد، باغ‌های فرانسوی که در آن مارپیچ‌های سبز فوق‌العاده و انواع گل‌های عجیب از نقاط مختلف جهان در آن گرد آمده‌اند، باسیان دی آپولون یا چشمه آپولون و باغ موسوم به باغ ماری آنتوانت مکان‌هایی است که همگی می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند. اوایل تابستان بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است به‌خصوص که نمایشگاه‌ها و کنسرت‌های موسیقی زیادی در این مقطع در آن برگزار می‌شود.

 





 

4 : ماچوپیچو، پرو

هماهنگی طبیعت و انسان
 


ماچوپیچو را شهر عجایب می‌شناسند، شاید حالا نتوان این منطقه 12 هکتاری را یک شهر نامید، اما باغ‌ها، بالکن‌ها و مارپیچ‌های بی‌نظیر این منطقه عظیم هر بازدیدکننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این منطقه کوهستانی در دل ابرها قرار می‌گیرد. این منطقه در دل کوه‌های اوروبامبایرو،‌ همان شهر معروف «شهر گمشده اینکاها» است که مجسمه مشهور «مجسمه خورشید» در آن قرار داشت. به هرحال این منطقه، ردپایی از تاریخ تمدن عجیب اینکاهاست که هر بیننده‌ای را به تعجب وامی‌دارد. دکتر مفتسوبیستا، مورخ و سیاح مشهور می‌گوید:« شاید با نگاه کردن به عکس‌های ماچوپیچو فکر کنید که این نشانه‌هایی از یک تمدن ویران‌شده است اما وقتی پا به آنجا می‌گذارید افسون می‌شوید، این ناحیه هماهنگی باورنکردنی طبیعت و ساخته‌های دست انسان است. محیط ماچوپیچو تمام انسان‌ها را سحر می‌کند...»

 




 

3 :  مجسمه رامسس دوم،

مجسمه‌هایی باورنکردنی
 


طی 67 سال حکومتش، فرعون رامسس دوم یادگارهای بسیاری از خود به جا گذاشت که شاید مشهورترین آن‌ها مجسمه ساخته شده در دل کوه‌ها در جنوب مصر است که آن را مجسمه‌های سنگی فرعون می‌نامند؛ این مجسمه‌ها در کنار شهر ابوسیبل قرار دارد و به همین دلیل به این اسم هم نامیده می‌شوند. این مجسمه‌ها 4 مجسمه نشسته روی تخت هستند که عظمت آن‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند اما در این منطقه شما می‌توانید آثار باستانی دیگری هم ببینید که نشان‌دهنده پیروزی‌های ارتش باستانی مصر بر ارتش‌های لیبی، سوریه و نومیاست. در کنار این مجسمه‌ها مجسمه نفرتی تی، محبو‌ب‌ترین همسر فرعون هم هست. بهترین زمان دیدن این مجسمه‌ها از 20 فوریه تا 20 اکتبر است که در آن نورخورشید به گونه‌ای به مجسمه‌ها می‌تابد که بهترین منظره را پیش چشم شما قرار می‌دهد.

 





 

2 :  دیوار بزرگ، چین

بزرگ‌ترین ساخته دست بشر
 


می‌گویند فضانوردان از بالاتر از جو می‌توانند دیوارچین را با چشم غیرمسلح ببینند، اما مسئله به این سادگی‌ها نیست، این نکته نباید شما را از بازدید از دیوار چین پشیمان کند. این دیوار 6 هزار کیلومتری در شمال چین عظیم‌ترین ساخته بشر از آغاز تاریخ تا کنون است. در طول این دیوار انواع و اقسام محیط‌های طبیعی را می‌بینید،‌ بخشی از آن تنها در فاصله یک ساعتی پکن است، بخش دیگر در دل مناطق جنگلی است و بخشی در دل بیابان قرار گرفته است. در هر فصل از سال‌ که به این منطقه سفر کنید می‌توانید از زیبای‌های آن‌ها استفاده کنید، اما یادتان باشد که در برخی ماه‌های سال، به‌خصوص در تعطیلات چین، میزان بازدیدکننده‌ها در مناطقی که به‌طور عام توریست‌ها را به آنجا می‌برند آن‌قدر زیاد است که شلوغی ممکن است نگذارد شما لذت کامل را از این منطقه ببرید.

 





 

1 : نورشمالی، قطب

سینمای طبیعت
 


این صرفا یک پدیده طبیعی است که بشر در آن هیچ نقشی ندارد. این اتفاق وقتی می‌افتد که ذرات خورشیدی به قطب مغناطیسی زمین برخورد می‌کند و مجموعه‌ای باورنکردنی از رنگ‌ها را تشکیل می‌دهند. به‌نوعی می‌توان این پدیده را رنگین‌کمانی عظیم از نور و رنگ دانست که میان زمین و آسمان پلی می‌زند. دکتر ماگتوس و هدالر، متخصص زمین‌شناسی می‌گوید: «در یک شب تاریک و ساکت به تماشای این نور بنشینید تا کاملا شگفت‌زده شوید، تقریبا تمام کسانی که برای اولین‌بار نور شمالی را در چنین شرایطی می‌بینند در جای خود میخکوب می‌شوند.» بهترین جاها برای دیدن این نور منطقه آلاسکا، یا کالیاری در کانادا هستند.

 

منبع مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

نظرات 3 + ارسال نظر
نگار شنبه 9 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 18:52

من میخوام برم قطب

سردت میشه اونجا... منجمد خواهی شد!!!

نگار جمعه 15 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 20:51

نه نمیشم

میشی... خیلی سرده آنجا!!!

نگار شنبه 16 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 17:46

mage to rafti tahal akhe
zegh zegh nakon

نرفتیم ولی میخام برم... میخایی همسفرم باشی درین سفر دور دنیا؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد