دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

هیولای دریای خزر

در اواسط دهه ۶۰ میلادی، در بحبوحه‌ی جنگ سرد، ماهواره جاسوسی آمریکا از فراز پایگاه دریایی شوروی در «دریای خزر» توانست مجموعه تصاویری را ضبط کند. تحلیل‌گران CIA با دیدن تصاویر، تنها دریافتند که چیزی بسیار بزرگ و بسیار سریع در دریای خزر ظاهر شده است. تحلیل‌گران حیران CIA این شی عجیب را که بیش از ۱۰۰ متر طول و ۵۵۰ تن وزن داشت، «هیولای دریای خزر» نامیدند.
اما هیولای دریای خزر نزد روس‌ها نامی به دور از هرگونه تخیل داشت: KM. این هیولا اولین نمونه از سری ekranoplan1 بود که توسط Rostislav Evgenievich Alexeev طراحی شده و توسعه یافته بود.

KM تعداد ۸ توربوجت بر بدنه‌اش داشت، که دو تا نیز برای استفاده از سرعت بیشتر طی برخاستن در ناحیه دم قرار می‌گرفت. هواپیما طی تست به شکل دایم تغییر داده می‌شد؛ پهنای بال بین ۳۲ تا ۴۰ متر و طول از ۹۲ تا ۱۰۶ متر در تغییر بود.

هیولای دریای خزر بزرگتر از جمبو جت و دو برابر سنگین‌تر از هواپیماهای هم‌دوره خود بود، و در عین حال هم تواناتر از آنها می‌توانست سرعت خود را تا ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. در دهه‌ی ۶۰، یعنی زمانی که بر روی KM کار می‌شد، پروژه‌ی ekranoplan بسیار محرمانه بود. هواپیما در «نیژی نووگورود» توسعه داده شد؛ شهری که در تمام عمر «اتحاد جماهیر شوروی» درهایش به روی خارجی‌ها بسته ماند. قابلیت مهم KM، پرواز با فاصله‌ی چند متری از سطح دریا بود که فواید بسیاری در بخش نظامی داشت. تمام اینها برای غرب معما بود تا اینکه سرانجام در ۱۹۹۱ اولین تصاویر از هیولای دریای خزر منتشر شده و وجود آن تایید گردید.
KM در ۱۹۸۰ به دلیل بی‌دقتی و اشتباه خلبان سقوط می‌کند. تلاش برای بازستاندن هیولا از اعماق دریا به دلیل وزن زیاد آن نیز با شکست مواجه می‌شود. با این حال، «راشا تودی» در سپتامبر سال گذشته خبر داد، مدلی جدید از هیولای دریای خزر قرار است اولین تستش را در ۲۰۱۲ تجربه کند.

تصاویری که در زیر مشاهده می‌کنید، متعلق به Lun از سری ekranoplan است که بعدها، در ۱۹۸۷، از روی طرح‌های Alexeev توسعه داده شد. Lun وزنی معادل ۳۸۰ تن و طولی معادل ۷۴ متر دارد و تا دهه ۹۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت. هرچند که این هواپیما از KM به وضوح کوچکتر است اما همچنان هواپیمای غول‌پیکری‌ست.

- wired ،bbc و theregister

1: گونه‌ای از هواپیما که می‌تواند با ارتفاع اندک از سطح دریا به پرواز درآید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد