دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

دانشنامه دانستنی های جهان

بزرگترین، کوچکترین، عجیب ترین، وحشتناکترین، زیباترین، زشت ترین، بلندترین، طویلترین، کوتاه ترین، عمیق ترین.... همه ترین ها

صلیب شکسته را همه پیش از جنگ‌جهانی دوست داشتند

صلیب شکسته، صلیبی است که شاخه‌های آن به سمت راست یا چپ خم شده باشد. طبق اسناد باستان‌شناسی، شکلی از صلیب شکسته در تمدن باستانی سند (از ۱۹۰۰ تا ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد) وجود داشته است و اولین نمونه‌های استفاده از صلیب شکسته مربوط به تعدادی سفال یافت شده در استان خوزستان در پنج هزار سال قبل از میلاد است. در واقع صلیب شکسته نمادی از خوش‌شانسی تعبیر می‌شد چرا که swastika در سانسکریت به معنای هر چیز خوش یمن است؛ بنابراین این نماد در اشیا به عنوان نشانی از اقبال خوب به کار می‌رفت و برای مذاهب هندوستانی نیز هنوز نمادی مقدس شمرده می‌شود.
اما استفاده آلمان نازی از این نشان و رخدادهای پس از آن بود که نماد خوش شانسی را به نشانی از بدی بدل کرد. در زیر به مجموعه‌ایی از صلیب‌های شکسته که زمانی به عنوان نماد بخت خوب به کار می رفتند، نگاهی بیاندازید.

کارت پستالی که در انتهای آن عنوان شده، پرچم و نشان شانسش باعث راهنمایی و در امان ماندن مخاطبانش می شود…

تصویر پایین، کارت پستال تولید شده توسط کمپانی فیلیپس آمریکا در ۱۹۰۷ است که در آن با استفاده از صلیب شکسته بر خوشبختی تاکید شده است.

علاوه بر این، صلیب شکسته نشانی بود که در گذرنامه‌ی اعضای ارتش شوروی به کار می‌رفت. ببینید:

محل تولد هاکی روی یخ، استان نوا اسکوشیای کانادا بود. در اوایل قرن ۱۹، زمانیکه هنوز نماد صلیب شکسته، نمادی خوب شناخته می‌شد، چند تیم هاکی روی یخ از Swastika به عنوان نام یا لوگوی تیم‌شان استفاده می‌کردند.

نشان صلیب شکسته توسط نیروی هوایی فنلاند از ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۵ استفاده می‌شد.

و همانطور هم که در ابتدا اشاره کردم، هنوز مذاهب هندوستانی از این نماد استفاده می‌کنند. در تصویر زیر شمع‌های روشن جشن دیوالی را می‌بینید که برای خوش یمنی به شکل صلیب شکسته در آمده‌اند.

می‌توانید از اینجا و اینجا بیشتر ببینید و بخوانید.

نظرات 1 + ارسال نظر
سمیه سه‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 16:25

هر چیزی واقعا سرگذشت خاص وجالبی داره.....
واسم عجیب و جالب بود و به اطلاعاتم اضافه شد.
ممنونم.

خوشحالم سمیه گرامی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد